torsdag, augusti 31, 2006

 

Krondill i augusti


I augusti, kräftornas förlovade månad, finns krondill att köpa! Då väljer jag riktigt långa stjälkar med fina dillkronor, där fröet fortfarande är grönt.

Jag ansar och klipper stjälkarna i ca 12 cm långa bitar som jag lägger ner i en fryspåse och fryser in för framtida behov - när jag ska koka riktigt god potatis eller en fiskbuljong för inkokt lax mm.
På själva kronorna klipper jag av blomställningarna med sina frön rätt ner i en större före detta glassburk. De får ligga löst som de faller. Sen sätter jag på locket och fryser in. Det som är kvar av blomställningen kastar jag.

När det är dags för en fiskgryta eller skaldjursmix (se recept) tar jag fram burken ur frysen och smular ner fröställningarna i grytan/woken. Det doftar dill redan när jag tar av locket! Sen ställer jag tillbaka burken i frysen. Svårare är det inte! Hela vintern har jag underbar dilldoft till hands när jag behöver.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?