lördag, augusti 05, 2006

 

Lammfärsrullar med bacon

Originalet i ICA-Kuriren är av nötfärs med fyllning av hackad lök, fransk senap, ansjovisfiléer och riven ost. Eftersom jag inte äter nötkött - av skäl som jag redovisar senare - har jag valt lammfärs i stället. Jag kan tänka mej att göra den här rätten av kycklingfärs också, eftersom kyckling är rikt på tryptofan. Det är viktigt för oss som har låg hormonprofil. Men då väljer jag nog ansjovis, Dijonne-senap och lök till fyllningen.

Till receptet behövs lammfärs, fetaost, någon grönsaksrest till fyllning alt lök, ett pkt bacon, plastfolie, tandpetare eller cocktailpinnar.

Sätt ugnen på 275 grader med gallret på 2:a eller 3:e falsen uppifrån.
Börja med att lägga ut plastfolie på en yta som den fäster vid. Jag har investerat i en skärbräda av glas modell större. På den fäster plastfolien tillräckligt bra för att göra arbetet lättare. Låt plasten gå från kortsida till kortsida.
Ett tråg lammfärs (ca 400 g) tippas ur mitt på plastfolien. Täck med ett lager plastfolie till och platta ut lammfärsen lite med händerna. Fortsätt att kavla ut färsen (med en kavel eller tom vinflaska) till en avlång fyrkant ca 23 x 36 cm. Dra av den övre plastfolien.

Nu är det dags för fyllningen. Har man som jag en älskling som avskyr lök, väljer man något annat. Jag tog en klyfta kokt spetskål som blivit över sen tidigare, skar i mindre bitar och strödde ut över lammfärsen.
Sen tog jag ½ pkt fetaost (av getmjölk), skar i smala skivor och smulade över kålen. Salt - inte för mycket eftersom fetaosten är stark i smaken.
Vill man höja aromen ytterligare på lammköttet kan man dofta över lite mald nejlika, försiktigt eftersom kryddan är stark, en aning mer av mald kanel och lite nymald kryddpeppar. Väljer man minsta burken ansjovis i stället behöver man inte de här kryddorna. De finns redan i ansjovisspadet.

Man börjar rulla ihop från ena kortsidan. Lyft på plastfolien och tryck ihop med hjälp av den, tills hela plattan är formad till en rulle/rulltårta. Rulla den lite fram och tillbaka inne i plasten och tryck ihop försiktigt. Ta sedan bort plastfolien på översidan. Den kan ligga kvar under, det blir lättare att dela upp i bitar då. Man får vara mycket lätt på handen så inte färsen spricker.

Klipp upp baconpaketet och räkna skivorna. Det brukar var 8-10 st. Är det 8 skivor dela rullen på mitten, såga försiktigt med kniven så färsen inte spricker. Dela sen på mitten igen, så det blir fyra bitar, som sen vardera delas så att man till slut har 8 lika stora rullar.
Ta en baconskiva och lägg över yttersta rullen och rulla den åt sidan, så att baconet sveps runt kanten. Fäst änden med en tandpetare. Det som faller ur läggs ovanpå rullen, när den flyttas till en smord rostfri form. Packa rullarna tätt.

Sätt in formen på gallret, rätt högt upp så att rullarna blir lite brynta på översidan, i 15 min. Ta ut formen och häll på en skvätt grädde och lite soja. Skaka formen så att tillsatserna blandas med stekskyn som bildats. Man kan i stället ta tomatjuice och hälla över, om man tycker bättre om det. Ställ in i ugnen i 5 min till.
Servera med kokt potatis och en grönsallad.

Rester kan värmas i ugn i 200 grader under 10-15 min, gärna tillsammans med en svampstuvning på crème fraiche och skogschampinjoner. De ger mer smak än de vita.

Jag använder ALDRIG VITT MJÖL i mina stuvningar. Vitt mjöl kleggar ihop receptorerna i hjärnan, en katastrof när man har låg hormonprofil! Det är då man blir impulsiv och orationell. I stället försöker jag hitta andra sätt som t ex crème fraiche. Kom ihåg, tar man bort det vita vetemjölet i allt man äter, kan man i stället unna sej lite fett då och då.

Man blir inte fet av fett. Man blir fet av att impulsäta och därmed äta för mycket!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?