tisdag, oktober 03, 2006

 

Tack, Ia!

Du är den första som skrivit en kommentar på min matblogg. Tack för dina uppmuntrande ord! De ger mej verkligen lust att fortsätta.

Jag har också bott i möblerat rum med bara en elplatta att värma vatten på. Hoppas du kan ha en vattenkokare åtminstone. Då kan man ju göra "Soppa i kopp" i alla fall. På den tiden hade jag en djup fönsternisch i mitt rum med en tjock kall marmorskiva. Där kunde jag lägga frukt, grönsaker, ost och nötter. Jag höll mej till råkost på den tiden och mådde väldigt bra av det, men nu är det ett minne blott.
En gång hade jag köpt ett par burkar öl som jag behövde kyla. Det var sen höst och jag ställde ut burkarna på balkongen, där det låg nån cm snö. Den första burken tog jag på eftermiddan. Den andra fick stå kvar ute till dan därpå. Det blev kanske ett par grader kallt under natten.

När jag tog in den andra burken på eftermiddan, skramlade det betänkligt i den. Tydligen hade en del av innehållet frusit, men jag orkade inte vänta tills det tinat utan hällde upp innehållet i ett glas. Nu minns jag inte om det var lätt- eller mellanöl. Vätskan var misstänkt simmig och isbitar fastnade i hålet, så dem fick jag inte ut.
Nå, jag drack i alla fall. Smaken var det inget fel på, mustig och fin. Men jag blev väldigt yr i huvudet efteråt och fick lägga mej på sängen ett tag. Det hade blivit ett riktigt kraftigt starköl! Jag undrar bara på hur många %? Men jag gjorde inte om det igen.

Ska man snabbkyla öl i en frys, får man passa noga. Annars kan burkarna spricka och det sker med en explosition, så innehållet sprutar ut. Det har jag också varit med om. Då är det bara att frosta av och tvätta rent...

Fråga gärna om du undrar över något i recepten eller skriv om du har egna tips!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?