fredag, oktober 13, 2006

 

Ugnsbakade champinjonhattar

Man tager vad man haver - finns det portabello väljer man det, en hatt per person. Finns det bara vanliga champinjoner tar man de största hattarna och räknar med två eller tre stycken per person. Finns det bruna skogschampinjoner väljer jag alltid dem, de är mer smakrika och relativt vänliga mot plånboken.

Beredning:
Små hattar - hög värme och kort tid. Ugnen på 225 grader och 10 min i första omgången, sen 6-7 min för gratineringen med fyllningen. Portabello i 175 grader och 20 min, därefter gratinering som ovan. Placering lite ovanför mitten i ugnen.

Vrid ur foten och borsta hatten med lite torrt hushållspapper. Lägg med skivorna uppåt i smord rostfri form. Placera tätt, hattarna krymper i ugnen. Ringla över lite flytande margarin, salta, strö över timjan eller annan favoritkrydda. Se tiderna ovan.
Svampfötterna kan man spara till svampstuvning senare eller hacka och steka tillsammans med lök för att fylla i de bakade hattarna om man vill det.
Lite finare variant: smula fetaost och lägg i hattarna när de ska gratineras. Jag föredrar fetaost gjord på fårmjölk. Det ger mer smak.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?