onsdag, december 13, 2006

 

Festmiddag med sprängd renstek

HUVUDRÄTT:
Vi fick möjligheter att köpa renstek på snabbköpet för ett par veckor sen. Jag lagade till den på samma sätt som sprängd lammstek, se 13 oktober. Alltså 125-130 grader mitt i ugnen med stektermometer - innertemperatur 70 grader - och en bottenskyla hett vatten i ugnspannan under gallret.
Kontrollera läget på stektermometern. Köttet kan dra ihop sej trots den låga värmen. Tryck in termometern lite till när signalen kommer och kolla att köttet har samma temperatur även där, för säkerhets skull. Om den är lägre måste steken ställas in igen tills ny signal kommer. Vilt ska vara väl genomstekt. Då smakar det bäst, framför allt om man lägger det i saltlag efteråt.
Saltlagen är densamma som till sprängd lammstek, med samma kryddor. De lyfter fint fram viltsmaken och den övriga hanteringen är likadan. Glöm inte att sticka igenom köttet, så att lagen drar in ordentligt överallt. Det är fördelen med att "spränga" - man får smaken jämnt spridd genom hela steken.
Bäst är att göra steken dan innan och låta den ligga på sitt fat i kylskåpet utan att vara övertäckt. Den skärs sedan i tunna skivor (ungefär som rostbiff) och serveras kall.
Stekskyn sparar jag så länge. Den använder jag till sås, när jag serverar hel kokt potatis till. Köttet håller sej bra och blir drygt på det här sättet.

TILLBEHÖR:
Potatismos med vitlök. Tycker man inte om vitlök, låter man en kvist färsk rosmarin ligga med i kokvattnet. Glöm inte salt.
Mosa sedan med äkta smör, det är det fasta matfett som är minst manipulerat och utan onödiga tillsatser. Jag återkommer till detta. Späd med lite av kokspadet om det blir för fast mos. Smaka av och kolla saltmängden. Den som kan få tag på mandelpotatis, tar naturligtvis det.

Grönsaker - jag valde gröna bönor (haricots vert) som jag förvällde och sen la tillbaka i kastrullen med några tunna skivor smör och små cocktailtomater i klyftor. Vi hade lyckats få tag på miniplommon-tomater. Lite flingsalt räcker. Minitomaterna ger tillräckligt med syra. När de vätskar sej av värmen, kan man hälla saften över de kalla skivorna av steken vid serveringen.

DRYCK:
Black Granite Shiraz Sydafrika, nr 22059 för 77kr flaskan. Har fått högsta betyg av Frithiofsson i TV4 och jag håller med honom helt! En härlig smak! Det går även bra till lamm, grönsaker och ost samt till avslutningens mörka choklad med minst 70% kakao.

INLEDNING ELLER AVSLUTNING:
Lite getost på fullkornskex KORNMO och några pekannötter.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?