lördag, december 02, 2006

 

Marmelad för sockerberoende

Te med rostat bröd och marmelad - något jag längtat efter, sen jag insåg att jag var sockerberoende med låg hormonprofil och blev tvungen att avstå! Det rostade brödet ska vara lite ljummet så att smöret (Bregott i mitt fall) precis börjar smälta...

Brödet har jag hittat. Det finns gott om fiberrost i färdiga skivor. Jag suger ur luften ur förpackningen, försluter väl och fryser in. Sen plockar jag ut några skivor i taget och lägger i en vanlig plastpåse för att tina i lugn och ro. När det är dags för tepaus, tar jag en eller två skivor - helt färska - och rostar.
Teet - numera har jag slutat dricka svart te. Friggs gröna med vanilj tycker jag mycket om, men olika örtteer passar också bra som citronmeliss (ska dra ordentligt), salvia eller kamomill. Till det sista lägger jag gärna ett blad geranium (doftpelargon) för att höja smaken lite.

Marmeladen däremot har länge varit ett problem. För mycket socker! Dessutom har jag bara tandhalsar så jag får se upp med apelsin och citron. Det får inte bli för surt. Därför blev jag så glad, när jag hittade en ny fransk marmelad på CoopKonsum:

ST. DALFOUR med olika smaker.
Man kan välja på Royal Fikon, Fyra Frukter (vilda björnbär, svarta körsbär, jordgubbar och hallon - utsökt!), Aprikos och Apelsin med Ingefära. De två sista är säkert för syrliga för mej, så de har jag ännu inte prövat. De innehåller hög halt av frukt, har varken socker eller sötningsmedel tillsatt. Däremot är de sötade med koncentrerad fruktjuice. Fruktpektin är tillsatt samt en viss mängd citronsaft. Sockret är framför allt fruktos - något som vi alla sockerberoende blir glada över.

Smaken är verkligen utsökt, men priset är naturligtvis därefter. Å andra sidan, snålar man med socker som jag är tvungen att göra, så behövs inte så mycket varje gång. Min erfarenhet är att i regel tillsätts alldeles för mycket socker både i färdiga produkter och i recept för eget bruk. Det mesta är 'översötat' och man blir blasé på sötman. Se artikel om fruktsocker den 30 okt. Dessutom försvinner den naturliga smaken i allt det söta.

Naturligtvis får jag använda en del av viljestyrkan för att inte sätta i mej för många marmeladsmörgåsar på en gång - en är lagom. Men i och med den väl balanserade mängden med fruktsocker har jag inga problem att säja nej. Inte heller när brödet är av graham.
Det är vitt vetemjöl och vanligt socker/sötningsmedel som är den stora faran.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?