onsdag, december 06, 2006

 

Rätt kryddor till lammfärs

Äntligen har någon lagt märke till vilka kryddor som lyfter fram lammköttets smak på bästa sättet! Lammfärsbiffar med pepparkakskryddning (ICAKURIREN NR 48/06 www.icakuriren.se). Det gamla gotländska receptet har kommit till heders!

Men jag kanske inte skulle ha en hel tesked malen nejlika i smeten! Nejlikan ska faktiskt bara doftas över, en knivsudd räcker. Apelsinen skulle jag nog också utesluta, liksom tomatpurén. Men smaken är ju som baken - delad!

Ska jag vara ärlig så rynkade jag allt på näsan, när jag fick höra det här första gången i början på 80-talet. Det kunde väl inte vara gott?!! Associationen till pepparkakor var för slående. Men man har ju inte i något socker - det gör hela skillnaden! På medeltiden kryddade man alla kötträtter på det här sättet (men utan socker) dels för att det var fint, kryddor var ju så dyra, dels för att köttet antagligen var lite skämt eller urlakat, om man tagit insaltat kött och lagt i blöt först. Konserveringsmetoderna var hårda på den tiden. Frysförvaring fanns väl bara på Grönland och i Sibirien då...

Den här kryddningen går också alldeles utmärkt om man gör köttfärssås till spaghetti med krossad tomat och soja. Då passar även fisksås (ansjovisextrakt) bra att salta med. Men var försiktig med den malda nejlikan som sagt och pepparen också. Det är ju köttsmaken som ska lyftas fram.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?