måndag, december 18, 2006

 

Sås med redning av potatismjöl (till sprängda stekar)

När man väljer bort det vita vetemjölet för att må bra med låg hormonprofil är det inte bara vitt bröd tillsammans med hela den svenska fikatraditionen som försvinner. Vitt vetemjöl ingår i en rad redningar av olika slag. Bejamelsås/vit sås är numera ett minne blott t ex.

Här tar jag nu upp brun sås.
Efter de sprängda stekarna (se lammstek 13 okt, renstek 13 dec) får man steksky som man tar vara på, ca 2 dl. Det beror på hur stor ugnspannan är och hur mycket vatten som går åt för att täcka botten.
Skyn är i regel kraftigt koncentrerad och går att späda med minst en dl vatten. Jag brukar spara den till slutet av steken som inte går att skiva så fint. Den skär jag i mindre bitar som jag sen värmer i såsen som jag gör så här:

Den kalla skyn mäts upp och spädes med vatten till minst 3 dl. Häll i en kastrull och vispa sönder eventuella koagel (det är där smaken sitter). Vill man ha såsen mörkare tillsätter man soja till önskad färg. Smaka av med någon tesked av saltlagen (jag sparar alltid någon dl av den i kylskåpet), försiktigt eftersom sältan kommer fram efter ett tag.
Sen vispar man ner 1 tesked potatismjöl per dl vätska, här blir det 3 teskedar och slår på plattan. Sen står man och vispar hela tiden medan såsen kokar upp. Man märker hur den gradvis tjocknar. När de första stora bubblorna stiger upp, drar man av kastrullen och vispar ner lite grädde, gärna Milko med lång hållbarhet som innehåller karagenan, en växtstärkelse som ger tjockare konsistens. Den här såsen kan nästan inte skiljas från vanlig brunsås redd med vetemjöl.

Om man av någon anlednig måste koka upp såsen innan redningen tillsätts, får man röra ut potatismjölet i lite kallt vatten som sedan hälls ner i den kokande såsen under vispning. Då tjocknar den genast.

Därefter lägger jag ner de skurna bitarna i såsen och låter allt bli varmt.

VARIANT:
Vill man ha en tunnare sås föreslår jag Konsums recept, rödvinssås med viltsmak. Den fanns med i reklamutskicket vecka 46 och receptet ser ut så här:
2 dl vatten
3 msk viltfond
3 msk Culinary Syrup med rödvinssmak (jag skulle ta riktigt rödvin)
10 krossade enbär (om man har det)
2 krm timjan
1 tsk potatismjöl
Blanda allt utom potatismjölet i en kastrull och koka upp. Rör ut potatismjölet i lite vatten och red av såsen (som jag beskrivit det ovan, när vätskan redan är varm). Servera.

Jag tycker den här såsen blir för tunn, men det beror på vad man ska ha den till.
Titta gärna på www.coop.se, kanske man kan hitta mera där.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?