torsdag, juli 26, 2007

 

Aprikossylt med fruktsocker

Grundreceptet har jag plockat från Hemköp. Där görs sylten på torkade aprikoser. Det är bara att ta lika stor mängd som färska och lägga i blöt under natten. Sen kokar man dem mjuka i 30 min och häller bort vattnet. Fortsätt sen efter mitt recept:

Ett halvt kilo färska aprikoser sköljs, delas och skärs i smala klyftor. De mosar sej lättare då, när man kokar sönder dem. Lägg i kastrull. Om någon kärna delar sej och 'mandeln' faller ur, kan man hacka den och lägga i. För smakens skull. Men tänk på att alla kärnor (plommon, persikor, nektariner, körsbär och bittermandel) innehåller blåsyra/cyan, ett gift som man får vara försiktig med.
Spara ca fyra av de vackraste frukterna och skär även dessa i smala klyftor. De läggs i på slutet för att ge lite 'struktur' åt sylten.
Saften från en stor apelsin hälls ner.
Låt sjuda tills det blir mos, tar ca en halv timme. Rör om och kläm sönder frukten under tiden.
Mät upp 2dl fruktsocker och 1dl rårörsocker (för smakens skull) och rör ner.
Lägg också i de sparade fruktbitarna.
Koka upp och låt puttra i 20 min på svag värme och rör om då och då.
Låt sen svalna något och häll upp på burk. Förvara i kylskåpet.

Sylten blir simmig och passar till glass bl a.
På bröd rinner den kanske.
Prova ut vad du vill ha den till.
Framför allt vågar en sockerberoende som jag unna sej lite sött på tungan på det här sättet.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?