söndag, januari 13, 2008

 

Snabbpasta à la Nigella

Ibland är man sugen på något välsmakande och är hungrig samtidigt. Då gäller det att ha ett snabbt och lättlagat recept till hands. Före jul tittade jag på ett par av Nigellas matprogram. Den här gången gjorde hon sin egen variant av Spaghetti Carabonara. Jag har hunnit laga rätten några gånger och den smakar lika härligt varje gång samtidigt som den går raskt att laga till. För originalet gå in på www.recept.nu och klicka igenom Nigellas receptbilder.
Precis som Nigella anpassar det gamla italienska receptet efter engelsk smak (lite sprit i det stekta baconet t ex), justerar jag till min traditionella svenska. Så här blir det då:

SNABBPASTA för två.

Börja med pastan. Rejält med vatten i en stor gryta.Olja och salt i vattnet. Följ koktiden på paketet. Naturligtvis är det fullkornsspaghetti som gäller! Finns i flera märken nu. :-D
Ta lite mer spaghetti än du brukar, eftersom det inte ingår något kött att tala om. Är du ensam och tar din största kastrull, bryt spaghettin mitt itu. Det ger tillräckligt långa bitar för att kunna snurra med en gaffel. Tänk då också på att minska resten av receptet med hälften, bara ett ägg t ex.
När pastan väl kokar fortsätter du med 'såsen'.

Ta fram en vid låg kastrull (eller wokpanna kanske?) och ställ på hög värme.
Häll i lite rapsolja som får bli het.
Lägg i bacontärningar, ett halvt paket (75g ca) och låt fräsa. Sänk värmen till hälften. Har du inte tärnat bacon, går det bra med vanligt. Klipp itu en förpackning i så fall och strimla ner baconet med sax. Dra isär bitarna med två gafflar. För att slippa det här har jag alltså börjat med bacontärningar i stället. Då går det ännu fortare.
Låt fettet smälta ur. Det ger smak åt spaghettin!
Strö gärna över lite timjan.

Vid det här laget har i regel spaghettin kokat färdigt. Häll av genom durkslag och slå tillbaka i grytan. Låt den stå vid sidan av med locket på. Spaghettin ska ju värmas igen.

Ta fram en djup tallrik (som du själv kan äta ur sen).
Knäck två ägg i den (Sprättägg med BLÅ etikett - finns på COOP),
tillsätt ett par matskedar matlagningsgrädde (VALIO laktosfria givetvis) och vispa ihop med en gaffel.
Smaksätt med t ex lite flingsalt (tänk på att baconet är salt!). Jag tar gärna FALKSALT SMOKE för att stärka baconets rökta smak. Lite fisksås (ansjovisextrakt) kan man ta i stället, om man har det hemma.
Jag river sen peccorino (gjord på fårost) fint, ca 3/4 dl, eftersom jag är försiktig med mjölkprodukter. Behöver man inte ta såna hänsyn, går det lika bra med parmesan. Häll ner i äggblandningen och vispa in väl.

Under tiden har baconet stekt klart.
Häll i ett par matskedar ljummet vatten för att lösa upp det som fastnat i botten.
Slå av värmen och vänd ner spaghettin i baconet. Blanda väl. Jag brukar ta ett uppläggningsbestick (stor gaffel och sked) och röra med det. Använder du wokpanna får du ta plast eller trä.
Slå av värmen och dra kastrullen från plattan.
Häll över ägg-ostblandningen och rör om väl.
Servera omedelbart, kanske med lite klippt kryddgrönt, och NJUT! ^_^

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?