tisdag, juli 01, 2008

 

Jordgubbspannkaka

Inspirerad av Nigellas Yorkshirepudding (se 'artikel') serverad som efterrätt, tog jag fram mitt recept för liten ungspannkaka. Idén kommer från PANNKAKOR (se 'Pannkaka') s 42 och har ytterligare höjts av jordgubbstipset från Paolo Roberto i LANTLIV nr 7/2008 s 91. Jag ville ju ha något alternativ till sirapen som Nigella föreslog. Häromdan kom min man dessutom hem med en liter jordgubbar. Det är ju den säsongen nu. Så jag plockade fram mina pannkaksattiraljer.

Först började jag med jordgubbarna. De hade stått framme en stund i köket (jordgubbar ska njutas rumstempererade - precis som tomater - och helst osköljda!) så mängden hade minskat något, med en tredjedel ungefär. Jag tog resten av jordgubbarna och rensade bort det gröna, strök av med hushållspapper om det behövdes, men i regel odlas jordgubbar på tjocka halmbäddar (när de inte hänger från taket i ett växthus) så de behöver INTE sköljas.

Därefter skivade jag dem, lade i en djuptallrik vartefter och strödde lite rårörsocker mellan varven. Verkligen mycket försiktigt! Max 1 matsked totalt! Det är inte sockret som ska smaka, utan bären. Sen följde jag Robertos tips, att tillsätta lite citronsaft, i det här fallet en matsked, vände om med sked och ställde på köksbordet att marinera.

OBS! Står bären längre än 15 minuter, börjar de safta sej. Men i det här fallet är det en fördel. Smaken sprids bättre över pannkakan på så sätt.

Därefter var det dags för smeten.
Ugnen på 200 grader. Den här lilla ugnspannkakan får inte gräddas i för varm ugn!
Jag har en gammal glasform för ugn med ett lock som mäter 22 cm i diameter. Det är precis lagom för de här mängderna:

Vispa ihop
ett ägg med
1,5 dl laktosfri mjölk (Valio),
en matsked rårörsocker och
1 dl Fullkornsvetemjöl Ljust & Milt (Kungsörnen).
Häll över i den smorda formen och
grädda mitt i ugnen i 25 min. Passa noga så att den inte bränns!
Kanterna blir höga och fina.

När den svalnat något hälls de marinerade jordgubbarna över.
Klipp i delar med en kökssax och servera. Möjligen med lite vispad grädde eller en klick crème fraiche (egentligen behövs det inte) och var försiktig med sockret! Njut med kniv och gaffel.

Jordgubbarna blev verkligen utsökta, precis som redaktören Cecilia Lübeck lovade.

Varianter (när det inte är jordgubbstid):
1. Strö över frysta blåbär när smeten hällts upp. Grädda lite längre tid och servera med vaniljglass (Tofuline på sojabas). Med riktigt mycket blåbär blir den här pannkakan stoppande, precis som blåbärspajen, om man är lös i magen.

2. Byt ut blåbären mot bitar av färsk papaya
eller tina fryst tärnad mango i lite flytande margarin på svag värme (dela de större bitarna). Strö en aning rårörsocker över.

3. Så småningom när bigarråerna kommer kan man riva ner ca 50 g mandelmassa i smeten och strö över urkärnade bigarråer (det finns urkärningstång att köpa). Hoppa över florsockret! Ta möjligen lite fruktsocker om det ska 'pudras' över något till serveringen.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?