söndag, juli 06, 2008

 

Laxpudding

LAXPUDDING
nerräknad till två portioner

På dagstidningens sista sida i övre vänstra hörnet finns alltid ett middagstips från www.arla.se. Den här gången var det recept på laxpudding med äggstanning för fyra pers. I originalet ingår hackad stekt lök, men eftersom jag numera har IBS (krångel med magen), måste jag hoppa över den ingrediensen. Lök i alla former är nämligen gasbildande. Däremot ingick dill, så jag satsade desto mer på den i stället.
Vad laxen beträffar kan man välja det som passar; finns det kallrökt lax till medlemspris, så tar man ju det! Annars går varmrökt regnbåge lika bra (till nedsatt pris). I synnerhet om man som jag har rensat hela och fryst in i portionsburkar (klicka på ”Fisk”).

Jag tar min minsta ugnseldfasta glasform (20 cm i diameter och 6 cm djup). Det är så bekvämt att kunna se hur högt upp vätskan går, när man ställer i ordning den och om den är ordentligt genombakad, när man tar ut den. Storleken är lagom till mej och min man.

Ugnen sätter jag på 220 grader och gallret något nedanför mitten.

Jag smörjer formen.
Ca 6 medelstora kokta potatisar skalas och skivas. Jag lägger två lager i botten och strör över lite olivflingsalt av mitt favoritmärke FALKSALT (jag måste vara försiktig med syra, annars tog jag citronflingsalt).
Sen klipper jag över ett tjockt lager dill. Det kan vara svårt att få tag på knippor innan säsongen kommit. Då måste man köpa i plastkruka, vilket jag inte är så förtjust i. Men det ska ju vara ett rejält lager. Så det mesta går åt.
Ca 200 g kallrökt lax (när det är extrapris) får täcka dillen. Har man bitar av varmrökt regnbåge går det lika bra som sagt.
Överst får ett lager kokt skivad potatis täcka.

Sen vispar jag ihop äggstanningen:
2 ägg till 2 dl laktosfri mjölk, lite fisksås (smaka av) och kanske lite mera salt. Häll över formen.
Som avslutning river jag över ett tunt lager Peccorino (motsvarigheten till parmesan men gjord på fårmjölk – utmärkt om man är laktosintolerant), lite oskalat sesamfrö och några ringlar flytande margarin.
In i ugnen och efter 30 min ca är laxpuddingen klar.

Servera med grön- eller tomatsallad.
Jag som inte längre tål färska grönsaker, eftersom de är gasbildande, tar en halv färsk avocado i stället.

Vardagsvariant:
Över fisken (varmrökt regnbåge) kan man strö en liten burk skivade champinjoner. Då utesluter man översta potatislagret.
Spadet i burken ökar man på med grädde eller mjölk (laktosfri) till
1 dl och vispar ihop med ett ägg och lite salt,
innan stanningen hälls över i formen. Det räcker om stanningen når precis upp till svamptäcket. Täck som ovan.
Det här är både lättlagat och välsmakande. Med champinjonerna i formen behöver åtminstone inte jag något mer tillskott. Min man kan ta några cocktailtomater.
En knäckebrödssmörgås till (Rundrut för aromens skull!) smakar bra.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?