söndag, juli 27, 2008

 

MARJONNÄS

Majonnäs för IBS:are
Efter att mina IBS-symtom blev definitiva tål jag inte längre sura saker. Vanlig majonnäs är helt utesluten. Jag får sveda på vänster sida längst ner i buken, där tjocktarmen böjer av mot ändtarmen. Det blir inte bättre av att jag dessutom har divertiklar, dvs tarmfickor, utmed hela tjocktarmen. Gör jag inget åt det här så vet jag hur det går: kroppstemperaturen börjar stiga, allting i magen stannar och jag blir trött, lessen och orkeslös. Först blir jag hård i magen och efter ett par dar kommer diarrén. Så kan man naturligtvis inte fortsätta.

Bästa motmedlet är förstås att inte äta sånt som ger besvär (allt surt, fett och starkt kryddat!) men majonnäs är något som ingår i väldigt många rätter, inte minst på sommaren. En god potatissallad med gräddfilsdressing t ex, hur smakar den utan majonnäs inblandad? En räkmacka med hårdkokt ägg? Jo, något fattas – och hur ersätter man det? Att leva på smaklös dietmat resten av livet, det vill jag verkligen inte göra! Efter många provningar har jag nu äntligen fått fram en ersättning som verkligen är god och som gör att jag inte längre behöver sakna majonnäs. Den här smakar nämligen så mycket bättre!

MARJONNÄS:
I en mindre skål blandas
en del laktosfri gräddfil med
två delar vanlig crème fraiche.
Vanlig crème fraiche är ’gräddigare’ i konsistensen än den laktosfria och jag räknar med att den laktosfria gräddfilen balanserar eventuella laktosrester i crème fraichen.
Jag ger inga mängder eftersom det kommer an på var och en hur mycket gräddfilsdressing man behöver och till vad. Använd ögonmåttet.

Salta. Jag tar olivflingsalt (FALKSALT), några nypor – det har en mild syra som jag faktiskt tål. Ska man laga till en familj, tar man naturligtvis ett billigare salt med smak, Herbamare t ex. Min dressing ska bara vara för två personer och då kan man kosta på sej lite lyxigare smaktillsatser. Om min dotter fortfarande bodde hemma tog jag naturligtvis Herbamare i stället. Finns på Hälsokosten – och är värt pengarna.

Rejält med gurkmeja, färgen ska bli ’majonnäsgul’, eller nästan i alla fall. Smaken är mycket mild, så det är ingen risk att man tar för mycket. Jag rör ner i åtminstone tre omgångar, så färgen blir nästan ’majonnäsgul’.
Blanda väl och smaka av.

I vissa fall – om man ska ha dressingen till fisk – kan jag rekommendera lite dragon, men bara lite! Annars är finklippt dill gott.
Låt dressingen stå och ”ta smak” ett tag.

Gurkmeja har jag börjat använda allt mer, sen jag läste i FRI FRÅN MAGBESVÄR (klicka på ”LITTERATUR”) att den mildrar magbesvär, särskilt gaser, som är mycket smärtsamt för min del (IBS förekommer i många olika variationer). Det starka färgämnet, som ersätter saffran i vissa maträtter, är en effektiv antioxidant som lindrar inflammationer (precis vad jag behöver!) och även förebygger fettinlagringar på artärväggarna (de blodådror som går ut från hjärtat). Det finns också B3, kalcium och järn i gurkmeja (se SÅ STÄRKER DU DITT IMMUNFÖRSVAR s 114).

Nu är dressingen klar att användas!

Till potatissallad:
Skala och skiva kall kokt potatis ner i en salladsskål.
Skeda lite av dressingen över det första lagret potatis. Fortsätt att varva potatis och dressing tillsammans med finklippt kryddgrönt. Den som inte lider av IBS kan strö i finstrimlad salladslök, kapris, skivade rädisor t ex eller servera i skålar bredvid, så kan den som tål välja själv. Jag varvar ofta ingredienserna till en sallad på det här sättet, så slipper man ’gräva om’ i skålen och kladda ner kanterna. Själv har jag naturligtvis inga råa grönsaker i potatissalladen, eftersom de är gasbildande.

Överst klipper jag över lite kryddgrönt och strör ätliga blomblad (pensé, röd tusensköna, ringblommeblad, kronblad av solros etc).
Här tycker jag gulbruna penséer passar tillsammans med tusensköna.

Till kycklingsallad med fullkornspasta:
Varva ingredienserna som ovan. Även här passar lite dragon bra i dressingen.
Klipp gärna över färsk citronmeliss.
De i hushållet som tål råa grönsaker får själva skära ner dem i sin djuptallrik, innan de tar sin portion, strimlad romansallad t ex.

Till räkmacka med hårdkokt ägg på Fiberrost (Skogaholm) eller Balansbröd (AXA).

Till pocherad lax – klicka på ”Fisk”.

Etiketter:


Comments:
Hej! Jag brukar röra ihop typ laktosfri turkisk yoghurt, crème fraiche e.dyl. med en klick dijonsenap, lite salt och dill, och har lurat många :-). Tack för tips om gurkmeja!
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?