söndag, juli 27, 2008

 

Pocherad lax - efter Nigella

Ibland finns färska laxfiléer i portionsstorlek till bra pris. De kan vara styckförpackade i plast om fyra bitar eller ligga i ett tråg. Fördelen är att man slipper tänka på tiden för att tina, om man har fryst laxfilé. Den här gången tänkte jag pröva Nigellas idé att pochera laxen, dvs hon kokar den mycket lätt, så att den nästan är rå inuti fortfarande. Jag föredrar att låta bitarna ligga kvar i spadet tills allt nästan svalnat. Laxen är fortfarande saftig då. Det finns en annan skillnad också; jag kokar spadet med kryddorna i 5 min åtminstone, så smaken kommer ut i vattnet.

Välj en låg vid gryta eller wokpanna och pochera alla bitarna, även om man bara är två som ska äta (min man och jag). När laxen är färdig kan man ta var sin bit som vanligt till kokt potatis och de tillbehör man är van vid (klicka på ’IBS’ och välj MARJONNÄS). De två bitarna som blir över, kan gott ligga i kylskåpet ett par dar (under Gladpack) – och det är just de två bitarna som jag använder här nedan på Nigellas sätt (se FEST s 401), även om jag inte använder bröd utan tar potatis till i stället.

Pochering:
Mät upp vatten så filéerna precis täcks. Använd ögonmått. Ha lite kokt vatten i beredskap i en elektrisk vattenkokare om det behöver fyllas på.
Salta (smaka av), jag använder Havssalt,
1 msk citronsaft eller en bit citrongräs. Jag brukar ha citrongräs klippt i dm-långa bitar i en påse i frysen (inköpt till extrapris),
1 msk kryddpepparkorn
och dillstjälkar (har jag också i frysen, klicka på ”Örtkryddor”).
Har man som Nigella tänkt satsa på rejält med basilika i majonnäsen till den här rätten, så plockar man av bladen och lägger ner stjälkarna i kokspadet. Det är en trevlig variation.
Låt koka upp och sjuda i minst 5 min.

När det börjar dofta gott, lägger man ner laxbitarna. Låt de bli ljusa i köttet innan de vänds och pannan dras av plattan. Lägg över ett lock och låt det hela stå att svalna. Under tiden kokar man potatisen, gärna färsk, välborstad. Också den med dillstjälkar i kokvattnet, plus salt.

Sen äter man den ljumma laxen, som sagt, med basilika-majonnäs eller avocadoröra och lägger de två andra bitarna på ett fat i kylen. När det är dags för dem gör jag så här:

LAXRÖRA med
Majonnäs för IBS:are (jag tål inte längre vanlig majonnäs nämligen).
Se även MARJONNÄS - klicka på 'IBS'.

En del laktosfri gräddfil och två delar crème fraiche blandas i en skål som även räcker till den sönderdelade laxen.
Färgsätt med gurkmeja, så det blir ’majonnäsgult’. Spara inte på kryddan. Den är dessutom bra om man har orolig mage, eftersom den är lugnande. Det är färgämnet som lindrar inflammationer i tarmarna.
Tillsätt ett kryddmått dragon. Man måste vara försiktig, eftersom dragon har en mycket kraftig smak.
Smaka av med salt. Jag tar gärna olivflingsalt, min favorit (Falksalt).
Låt blandningen stå en liten stund så smakerna ’kommer ut’.
Dela den kalla laxen i mindre bitar och blanda ner.
Klipp lite basilika över vid serveringen.
Ät tillsammans med nykokt färskpotatis (dillstjälkar i kokvattnet).

Det fina med det här laxreceptet tycker jag är att Nigella satsar på basilika. Dill kanske inte är så vanligt i England. Annars är ju dillen självskriven till fisk, men för en gångs skull kan det vara roligt att variera. Smakkombinationen är lyckad, inte tu tal om det.

Variant:
Har man kall kokt potatis, kan man skära den i bitar och blanda ner, så får man en hel rätt, laxsallad.
Naturligtvis kan laxröran läggas på bröd, hårt eller mjukt.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?