lördag, augusti 02, 2008

 

TOFULINE JORDGUBB i bägare

TofuLine (Ingman) har kommit ut med glass i halvlitersbägare. Jag fastnade för Jordgubb i läckert rosa skiftningar. Den rosa färgen sänker motståndet hos oss säjs det. Glassen var verkligen god! En fin jordgubbssmak som fick mej att äta upp resten av den på kvällen. Visserligen var det en stekande het soldag, men i alla fall…

Då hade jag ännu inte studerat det finstilta som beskriver innehållet. Bara texten längst ner på burken, där det stod: ”100% vegetabilisk – kolesterolfri”. Man har ju lärt sej lita på TofuLine, men här var det kanske skäl att granska innehållet närmare.

Sojabasen är ju bra. Den innehåller naturligt östrogen som i sin tur motverkar urkalkning av skelettet. Men jag har alltid undrat vad de har för sockerarter inblandade. Nu tog jag på mej glasögonen och beväpnade mej med förstoringsglas. Följande sockerarter hittade jag:

Själva glassen vetestärkelsesirap, maltodextrin och glukos.
Jordgubbssorbet – endast jordgubbsaftkoncentrat (11%), men det innehöll desto fler sockerarter såsom glukos- fruktossirap, socker samt fläderbärssaftkoncentrat, som förmodligen också innehåller socker.
Jordgubbssylt (5%) – socker med 38% jordgubb förutom vatten och förtjockningsmedel
samt ytterligare vetestärkelsesirap.

Jordgubbsglassen i bägaren var som sagt ”försvinnande god” men det hindrar inte att den är LIVSFARLIG! Jag lovade mej själv: aldrig mer! Tack vare att min hjärnkemi numera befinner sej i balans kan jag hålla fast vid mitt beslut.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?