söndag, januari 11, 2009

 

Att avfrosta

Den kallaste dagen på vintern, när vi hade -24 grader, frostade jag av min frys – en väl tilltagen storlek från golv till tak. ’Förfallet’ var långt gånget. Det brukar bli så, att när jag märker hur någon korg börjar kärva, plockar jag ur den och låter den helt enkelt frysa fast… Jag får inte hjälp från kommunen precis och ledartrosen gör att jag inte kan böja mej så djupt som behövs, när man ska torka ur. Det blir att avvakta rätt tillfälle då dottern är på besök. I år blev det alltså mellan Nyår och Trettondan.

Jag hade ’förberett’ mej genom att inte lägga upp några frysta förråd. Det skulle gå snabbt att plocka ur och ta så liten plats som möjligt, när kylan kom. Det är därför jag föredrar att frosta av på vintern. Jag stoppade in fryspaketen i gamla fryspåsar som jag sparat sen länge, packade tätt i en av korgarna och täckte med några tidningar. Sen fick min man bära ut korgen på balkongen och ställa den där. En och en halv fryskorg fick allt plats i. Den skarpa vinterkylan gjorde att avfrostningen kunde pågå i lugn och ro. Inget behövde förfaras ute på balkongen.

I frysen ställde jag som vanligt in min 10-litersgryta med hett vatten för att skynda på upptiningen. På golvet lade jag tidningar och största kastrullen fick samla upp smältvattnet. Det blev i alla vatten bredvid som fick moppas upp.

Som sista urtorkning tog jag hårtorken som min dotter fick hantera. Genom luftströmningen avslöjas de sista vattendropparna som rör på sej och därför kan torkas bort med en trasa. När allt var klart och frysen påkopplad igen, väntade jag tills minusgraderna började visa sej i signalfönstret. Då åkte det frysta in. Visst tog det tid, men kylan höll alla frysvarorna i rätt temperatur utomhus. Det var ju faktiskt två grader kallare än det brukar vara i frysen!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?