onsdag, februari 04, 2009

 

GRÖN SPARRIS I UGN

Med tanke på att färsk grön sparris är en rätt så dyr grönsak med kort hållbarhet i grönsaks-disken, kanske man tänker sej för både en eller två gånger innan man köper den. Men nu har jag ändrat mej!

I den trevliga boken SÅ STÄRKER DU DITT IMMUNFÖRSVAR av Charlotte Haigh (Lev-Nu/W&W 2007) läser jag under ”sparris” att den har renande egenskaper och kan motverka inflammationer. Det låter mycket bra för oss som har problem med magen! Den befrämjar också blodcirkulationen och är naturligt urindrivande.
Trots den gröna färgen innehåller den betakaroten, som kroppen omvandlar till A-vitamin vilket i sin tur är viktigt för synen (och en hel del annat) och liksom andra gröna grönsaker är den även C-vitaminrik. Kisel, som är bra för hår och naglar, finns också. Ett riktigt kraftpaket alltså!

Men det som verkligen fått mej att gå in för grön sparris är just att den lindrar matsmältningsbesvär, något jag behöver hjälp med eftersom jag har IBS sen några år tillbaka (klicka på ”IBS” för att läsa mera). Det betyder bl a att jag inte tål några färska grönsaker längre, till min stora sorg, eftersom de är gasbildande och det är något man definitivt ska undvika om man har IBS!

I boken finns ett enkelt recept på ugnsbakad sparris. Det tog jag till mej och fann det både lättlagat och välsmakande. Naturligtvis la jag till lite egna saker och nu ser det ut så här, när jag enbart vill njuta av en varm grönsakssmörgås i min ensamhet, till lunch kanske?

UGNSBAKAD SPARRIS
Sätt ugnen på 175 grader och gallret något ovanför mitten.

Skölj så mycket sparris du själv vill ha (halva knippan för min del)
och bryt av den träiga nedre delen. Det är mycket enkelt; man tar tag med tummen och pek-fingret på mitten av sparrisen, fattar sedan om rotänden och böjer den nedåt tills den bryts av. Så är man av med den trådiga delen!

Ta en lagom stor ugnsform (liten, i det här fallet!) och smörj.
Dela ev sparrisen en gång till och lägg i formen.
Strö över lite salt, gärna gourmet- . Det här är en liten delikatess som du gör enbart åt dej själv! Jag använder FALKSALT – SVART OLIV. Vill man ha mera syra – och tål det – finns det även med citronsmak.
Ringla försiktigt över lite sesamolja.
Lägg till slut på ett par tunna skivor blåmögelost av något slag, gorgonzola eller Cambozola (gärna med vitlök)
och ställ in i ugnen ca 15 min.

Under tiden rostar du lätt en skiva Fiberrost (Skogaholm),
brer den med lite mjölkfritt bordsmargarin,
lägger på en tunn skiva charkpålägg om du vill ha det lite mera matigt
och för sen över den bakade sparrisen i en hög ovanpå. Osten har vid det här laget smält ner (Cambozolan), men du får en härligt smaksatt sky i stället.
Klipp över lite kryddgrönt om du vill det,
eller ta några vackra blomblad från viol, ringblomma (om det finns) eller fuchsia.
Njut! Med kniv och gaffel…

En kopp nybryggt salvia-te till (finns i påsar på Hälsokosten, ska dra 10-12 min) och du har en välgörande smakfull lunch som gör din mage gott.
Salvia är nämligen desinficerande, bra mot IBS således.

Ska du ha sparrisen som tillbehör till maten, hoppar du över alla finesserna ovan och nöjer dej med ett gott salt och sesamoljan. Beräkna 2-3 stjälkar per person.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?