lördag, februari 21, 2009

 

HONUNG vs FRUKTSOCKER

I början av februari fick jag det här trevliga mejlet från Ylva Englund:

”Hej Maia!
Jag var ute och surfade och hamnade på något konstigt sätt på din sida! Den gav mig mycket eftertanke till att jag faktiskt skulle kunna ”äta bort” min nedstämdhet som kommer lite då och då..;) Tack för det!

Jag bestämde mig för att jag i alla fall skulle prova på ditt recept på blåbärssoppa, men jag hade inget fruktsocker så jag tänkte prova honung istället… Då till min fråga! Är det inte bättre att använda RIKTIG honung som sötningsmedel istället för fruktsocker? Jag är ju inte så insatt som du i det här så det kanske finns ett mycket enkelt svar på varför det inte är lika bra men men… ;)

Ha en bra helg!!
Mvh, Ylva”

Tyvärr var ingen adress bifogad, så jag får svara så här – och hoppas att Ylva återvänder till min ’sida’ och läser vad jag skrivit.

Naturligtvis kan man ringla honung över blåbären till en smulpaj innan man doftar över potatismjölet (för att reda bärsaften under gräddningen) eller söta blåbärssoppa med den. Men i smuldeg skulle jag inte vilja blanda i honung, utan där föredrar jag faktiskt rårörsocker. Det går bra eftersom det rör sej om så liten mängd, nån matsked bara.

Honung innehåller fler sockerarter än enbart fruktsocker och finns i många former, fast eller flytande. Men vill man vara säker på att enbart använda fruktsocker (som tar längre tid innan det går ut i blodet), så är givetvis rent fruktsocker att föredra. När det nu ändå finns…

Eftersom jag även lider av IBS (överkänslig tjocktarm) drabbas jag då och då av en svidande värk i vänster sida, när jag ätit något jag inte tål eller ätit för ofta av något olämpligt som jag tycker om. Svedan gör att man lätt tappar matlusten, vilket inte är så bra i mitt fall. Efter mer än fyra år med DesMaisons metod börjar jag tappa vikten alldeles för lätt och måste se upp med detta. Ett sätt är att då öka sockerintaget med rörsocker eller honung (absolut inte vitt socker) eftersom socker ökar aptiten och jag numera måste se till att äta tillräckligt. Balansgången går riktigt bra, eftersom jag är ’avvand’ från den illande sockersmaken som ingår i allt man köper. Allting är ju översockrat i matindustrin! Det behövs verkligen inte särskilt mycket sött för att ge välsmak.

Min man har också kommit dithän. För att spara kokar han sitt eget äppelmos (2kg billiga äpplen, en stor apelsin, en förpackning frysta lingon, syltsocker) och tillsätter syltsockret efter smak. Numera använder han betydligt mindre med syltsocker än tidigare. Burkarna står ändå i kylskåpet och han tar moset på sin gröt varje morron. Det smakar verkligen friskt äpple med en rund apelsinsmak och har en vacker rosa färg av lingonen!

Mejla gärna frågor direkt till mej, eftersom jag inte är ute på nätet regelbundet. Men glöm inte din egen adress om du vill vara säker på svar!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?