onsdag, februari 04, 2009

 

MARIANARAMIX - Havets läckerheter

Äntligen har Pandalus kommit med en skaldjursblandning i frysdisken! Jag har väntat länge sen förra gången (flera år). Fryst skaldjursblandning är så lätt att woka eller hälla i en stuvning/soppa direkt ur förpackningen. Det här paketet är på 400g och innehåller bläckfisk (min favorit), musslor (mycket små), venusmusslor och räkor, fiskat i Stilla Havet.
Man ska komma ihåg att skaldjur är mycket rika på naturligt Omega 3 EPA och DHA. Viktigt för hjärnan, inte minst! Motverkar depressioner enligt utländska undersökningar.

I vårt lilla hushåll går bara en del av förpackningen åt.
Då klipper jag av de (tyvärr) vassa hörnen och trär över en 3 liters fryspåse, suger ur luften så mycket jag kan och försluter. I frysen har jag också en påse skalade räkor (till extrapris) som jag kan öka ut med, om det blir för lite på slutet.

Det här är verkligen min favorit, när jag är trött och snabbt vill ha något gott att äta. Då tar jag fram wokpannan och ställer den på högsta värme med en bottenskyla av rapsolja samt en slinga flytande margarin (Hemköps). När margarinet börjar ’puttra’ vet jag att oljan är lagom het.

Jag drar av pannan och sänker värmen till medium. Sen häller jag i så mycket skaldjursmix jag behöver. Det kan fräsa och stänka i början, när oljan fortfarande är het, så se upp! Därefter ställer jag tillbaka woken på plattan och låter mixen tina.
Kryddar med örtsalt, dill eller dillfrö (jag har ju frysta dillkronor sen i somras), kanske lite dragon.
En skvätt Valio Matlagningsgrädde som får nästan koka in och till slut ett par skedar crème fraiche. Det brukar ge lagom syra. Lite gurkmeja sitter också bra, dels för magen och dels för färgen.
Den som vill och har kan naturligtvis ta saffran, men då skulle jag utesluta dillen och dragonen i så fall.

Sen slår jag av värmen och låter woken så kvar, medan jag kokar fullkornspasta (Zeta), gärna någon skruvig sort. För oss två räcker det med 2-2,5dl torr mängd. När pastan är klar och vattnet avhällt, blandar jag ner den i woken. Min man tar minitomater till. Han tål ju sånt…

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?