måndag, april 13, 2009

 

GLASERAD SKINKA efter Nigella

Det är ju inte bara till jul vi äter griljerad skinka. Det går bra till andra storhelger också. Påsk t ex. Tidigare har jag kämpat med misslyckade senapsblandningar som alltid runnit ner på fatet, men nu var det alltså dags för något annat! Särskilt som den inköpta skinkan var färdigkokt. Nigella har ett väldigt trevligt recept på glasering (FEST s 24) som jag omarbetat i brist på tranbär och senap, eftersom jag numera måste vara mycket försiktig med kraftigt sura saker (IBS).

Glasyr:
Jag valde St. Dalfours marmelad ”Fyra frukter” och tömde en halv burk i en liten kastrull och värmde.
1 matsked råströsocker lade jag också i samt
½ tesked hallonvinäger, som jag råkade ha stående i kylskåpet.
Dessutom lite mald kanel.
Det hela ska sjuda ihop till sirapsliknande konsistens, så inte allt rinner av skinkan när den bakas i ugnen.

Översidan av skinkan skårade jag i ett rutnät (efter Nigellas tips), smetade ut glasyren och stack ner nejlikor i hörnen på rutorna. Trevligt och gott! Färgen blir mörkt vinröd - lite ovanligt mot den ljusa brödgriljerade färgen som man annars är van vid.

Med ugnen på 180 grader får skinkan stå ca 30 min. Det är bäst att pröva sej fram. Står den för länge blir den lätt torr och det är ju inte så trevligt. Nigella har ett bra råd: att korta tiden på skinkan när man kokar/bakar den själv. Just för att undvika att den blir torr. Då kan man glasera i 220 grader i en kvart.

Skär sen i tunna skivor och servera med dina favorittillbehör. Riktigt mjukkokt brysselkål med mycket kyndel i kokvattnet kan faktiskt en IBS:are som jag klara!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?