måndag, april 13, 2009

 

LAXSIDA I UGN med Fetaost

Lagom till påsk hade Konsum benfria laxsidor till facilt pris. Samtidigt lockade Hemköp med recept på ”Ädelostgratinerad lax”. Jag hade ingen lust att tina portionsbitar av lax, när det fanns färsk att få – till långhelgen. Varför inte slå ihop de båda?

Jag konsulterade mina matböcker och hittade lämpliga ugnstider och gradtal. Resten fick bli min fantasi.

Ingredienser för minst 6 portioner:
en benfri laxsida på dryga kilot
Fetaost (gärna äkta) på 150g
Valio Cream Cheese (½ burk)
möjligen lite crème fraiche (34%)
citronflingsalt (Falksalt)
dillfrö
dragon
flytande margarin

Sätt ugnen på 220 grader och gallret något under mitten.
Smörj ett rostfritt ugnsfat där laxsidan får plats och lägg ut laxen. Klipp av den smalaste biten av stjärten (och lägg undan den till nåt annat).

På ett stort fat smulas/skärs fetaosten i mindre bitar.
Klicka över ca 100g Valio Cream Cheese och mosa ihop.
Ett par matskedar crème fraiche arbetas också in.
Salta med citronflingsalt och smaka av.

Krossa ett par teskedar dillfrö i en liten mortel och ta fram torkad dragon.

Laxsidan skåras tvärs över ca 1 cm djupt med ett par centimeters mellanrum. Strö över det krossade dillfröet. Salta, ganska ordentligt.
Fetaostmassan petas nu ner i skårorna. Snåla inte – blir det ändå över, servera till lättsaltade chips (OLW lättsaltade).
Strö över dragon och ringla flytande margarin.

Sätt in i ugnen för 20-25 min. Känn med sticka om det är klart.
Servera med mandelpotatismos och förvälld grön sparris.
Bordsvatten.
Vid serveringen skär man med trubbig kniv en skåra mitt på laxen i längdriktningen. Sen lyfter man av fiskköttet med uppläggningssked från mitten och utåt. Skinnet blir då kvar på fatet. Gästerna får välja om de vill ha den tunna buksidan eller den tjockare ryggsidan. Man kommer att backa om, det lovar jag!

Vi tre i familjen åt upp hälften av laxen, så den bör räcka till 6 pers.

Rester:
Dagen därpå (till påskafton) mosade jag en del av laxen med lite crème fraiche och klippte i färsk citronmeliss. Moset fick bli grunden på en smörgås (Fiberrost) toppad med avrunna kräftstjärtar och hårdkokt ägg. Platsade fint på påskaftonens buffé.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?