onsdag, juni 10, 2009

 

RESTER AV SMÖRDEG

Den smördeg som blir över efter att man lagt de fina locken över portionsskålarna, vad gör man med den? En titt i Fogtdals Matlexikon gav tips.

Större bitar
kan användas till Smördegssnäckor. Har man små kokottformar kan de ställas uppochner på smördegen. Sedan skär man runt formens kant en eller ett par cm utanför, det beror på hur djup ’skål’ man vill ha. Rundeln läggs över kokotten (som fortfarande står uppochner) och formas försiktigt efter kanterna. Är kokotten räfflad på utsidan får man det mönstret på insidan av smördegsskålen. Nagga och sätt in i 225 grader 10-15 min i mitten av ugnen. Låt sen svalna tills smördegen kan lossas försiktigt och lägg i en burk med lock så länge. Jag förvarar mina i kylskåpet tills de ska användas (fyllas med något gott och gratineras).

Småbitarna
som blir kvar kan bli Snittar som antingen skärs till trianglar eller tas ut med små pepparkaksmått och läggs på bakpapper på plåt. Resterna knådas ihop och kavlas ut igen till nya snittar tills degen är slut. Ugnsvärmen höjs till 250 grader och snittarna gräddas mitt i ugnen ca 5 min. Passa väl, de kan lätt bli brända! Servera dem till någon maträtt, fisk t ex eller till någon dip kanske?

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?