tisdag, september 01, 2009

 

Ostkaka för få.

I coop:s medlemsblad Mersmak nr 6 fanns ett trevligt recept på ostkaka och jag fick lust att göra en laktosfri variant. Äntligen. Naturligtvis gjorde jag den på mitt sätt… Resultatet mottogs med förtjusning av familjen, när dottern var här på sommarledighet. Men för min man och mej blir det lite för mycket med 6-8 portioner. Så jag har delat receptet till tre stora eller fyra små.

Sätt ugnen på 175 grader och gallret i mitten.

Ta fram en ugnsform ca 20cm i diameter (jag föredrar ugnseldfast glas) och smörj (med flytande margarin, helst en blandning med rapsolja som innehåller naturligt Omega 3).

Receptet (3-4 portioner):
Först tar jag fram min matberedare och laddar den med kniven. Lägg i
250g laktosfri keso (en burk)
75g (ca ½dl) laktosfri crème fraiche (en halv burk av Valio, fetthalt 28%)
som snabbt körs på lägsta hastighet, om man vill behålla grynigheten. ”Ju längre tid, desto slätare ostkaka” som receptet anger.
1 knapp matsked Fullkornsvetemjöl Ljust & Milt strös i och blandas snabbt.
½dl mandelspån (ta efter smak) hälls ner och får blandas med 1-2 tryckningar på puls-knappen. De ska inte malas sönder utan ge lite intressant tuggmotstånd.

Sen plockar jag fram min mixer och blandningsburk.
Ett ägg och
en matsked rårörsocker vispas ihop.
Ja, det behövs inte mer socker än så och rårörsocker är mycket godare än vitt. Det blir inte pösigt som med elvisp, men det viktigaste är att gula, vita och socker blandas till en homogen smet.
Häll över i matberedaren och skrapa noga ur burken med slickepott.

Mät upp 3/4dl laktosfri mjölk med
en aning bittermandelessens, dvs doppa en tandpetare i flaskan och rör sen om i mjölken. Det räcker!
Med motorn i gång hälls mjölken ner genom matarröret. Stoppa så fort allt är i. Häll över i den smorda skålen och grädda i mitten av ugnen ca 1 timma.

Receptet föreslår körsbärskompott som kan göras dan innan och serveras kall till den ljumma ostkakan. Se under ’Frukt’.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?