tisdag, december 08, 2009

 

Intimservetter - på gott och ont

Tvättservetter för intimhygien är numera standard på snabbköpen. De är behändiga om man som jag har lös mage för jämnan på grund av IBS. Men man får se upp! Parfymerade produkter är inte att rekommendera om man har känslig hy! Effekten kanske inte dyker upp i första taget och när man sen sitter där med klådan eller utslagen, minns man knappt vad som kan ha orsakat det.

Först misstänkte jag mina inkontinensskydd, de allra minsta som var så bekväma när jag gick hemma. Jag slutade genast med dem – och fick i stället övervaka mitt vätskeintag (inte dricka stor kopp te på kvällen osv). Inget resultat.

Så småningom kom jag att misstänka mina intimservetter, som jag använt rätt länge. Jag hade till slut fått ett litet sår en bit upp mellan skinkorna och det måste åtgärdas. Xyloproct (Apoteket) är den enda effektiva salvan mot detta, vet jag sen den långa penicillinkur som gav mej IBS (= förstörd matsmältning, tar decennier att reparera). Tyvärr ger den fläck på lakanet, om man stryker på strax före läggdags. Men ack så skön och lindrande! Och läkande, inte att förglömma.

Familjeläkarboken konsulterade jag också. Där stod inte mycket annat än att ”tvål är uttorkande”. Så det blev enbart vatten i fortsättningen. Även när jag duschade. Jag använde tvål överallt utom i underlivet. Där såg jag till att bara vatten kom. Det här är lite knepigt om man är lös i magen för det mesta, men har man (mot förmodan) bidé eller toastolen intill badkaret så man kan använda handduschen, blir det inte för besvärligt. Det senare gäller mej.

Turligt nog hade min sjukgymnast tagit ledigt en vecka, annars åker jag till henne för behandling två gånger i veckan. Nu kunde jag sköta om min sveda i lugn och ro. Vattentvätt alltså, varje dag, torka med särskild handduk (som bara användes till detta) och sen Xyloproct. Tuben förvaras i kylskåpet, när den är öppnad. Annars minskas hållbarheten till endast två månader. Jag skriver på asken när den är öppnad första gången och förvarar den som sagt i kylskåpet.

Salvan är hård att trycka ut och jag brukar lägga en klick i vänstra handflatan. Sen plockar jag därifrån, när jag smetar in där bak. Jag var ju tvungen att stryka ut över sidorna också, överallt där jag använt intimservetten helt enkelt. Xyloproct är oöverträffat, som sagt. Däremot inte för slidan. För det finns andra preparat som man kan använda. Jag har ett från Hälsokosten mot torra slemhinnor, som jag tycker är bra.

Efteråt kan man lägga en dubbelvikt kompress mellan skinkorna (jodå, den sitter kvar – om man inte ägnar sej åt aerobics eller går ner i spagat). En lös bomullsbyxa utanpå, så är man redo för omvärlden igen. Kompressen köper man på Apoteket, Steril kompress Nonwoven 5x7,5 cm. Man viker den på längden innan den sticks in och lyfter ut den när man går på toaletten. Eventuellt byter man kompressen då.

Efter en vecka ungefär började besvären försvinna. Min gissning var alltså rätt. Nu vidtog nästa steg, att hitta en annan intimservett. Apoteket har ju allergitestade varor, inte minst för spädbarn. Så jag skickade min man dit att fråga. Han kom hem med Natusan baby extra sensitive – perfume free, särskilt utvecklade för nyfödda. Det måste ju bara fungera!

Servetterna är ganska stora, randiga och verkar vara lite elastiska. Men man får tåla sej ett tag, så huden hinner läkas ordentligt, innan man börjar använda dem. Man får pröva sej fram. Ett sätt att minska påverkan är att torka med toapapper efteråt, så att en del av medlet försvinner. Man behöver inte heller använda tvättservett vid varje tillfälle (om man inte använder stringtrosa). I slutfasen kan man lägga på apotekets sårsalva, LHP, i stället för Xyloproct.

Tvättservetterna får absolut inte spolas ner i toaletten! Tydliga symboler visar detta på baksidan av paketet. Öppningen är självförslutande (genomskinlig plast) och hålet är litet. Nästa servett dras upp på samma gång och jag petar alltid tillbaka den, innan jag försluter igen. Förpackningen är främst avsedd för spädbarnsvård och då har man ju ena handen redan upptagen med ungen…

Man bör också tänka på vad som kan verka stoppande för magen. Diarré gör att alla näringsämnen inte hinner sugas upp i tarmen. Då kan inte kroppen tillgodogöra sej maten ordentligt. Det kan leda till att man börjar gå ner i vikt. Är man som jag 65+ måste man vara rädd om varje kilo man har kvar. Jag har sett så många gamla i min släkt bli till ’bara skinn och ben’ efter 75. Svårt för att sitta får man också!

Jag dricker gärna Friggs Blåbärste på morron numera. Det får dra i högst 80 grader 8-10 min. Liptons Red Tea med drygt 50% svart te (som är stoppande) och minst 35% rooibos, som är ett Sydafrikanskt örtte, samt dessutom lite hibiskusblomma (ger en viss syra) tar jag gärna på eftermiddan. Får också dra i högst 80 grader men i 3-4 min. Den som klarar svart te dricker det. Jag har tyvärr fått avsmak för det sen min två månaders penicillinkur…

Sötmandel är också lugnande för magen. Jag som har gamla amalgamplomber som lätt spricker, tar hellre mandelspån och strör på marmeladsmörgåsen eller i maten. Billigaste märket är Eldorado.

Ta lite bifidusbakterier också då och då. För den som har svårt med mjölkprodukter finns bra kapslar på Hälsokosten, Lactiplus. Man tar två åt gången.

Etiketter:


Comments:
Tack för alla dina tips och huskurer! Jag har inte IBS, "bara" känslig mage. En snäll intimservett är Apotekets med samma namn. Mycket mild. Ska införskaffa Friggs blåbärste å det snaraste. Hälsningar, Katarina
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?