onsdag, december 09, 2009

 

Mina Havrekakor

I den utmärkta KOKBOK FÖR HJÄRNAN (se LITTERATUR och ’artiklar’) har jag hittat havrekakor. Det är ett gammalt recept, från Frideborg, Charlottes svärmor. Det var inte svårt att känna igen Mina Favoriter (se Bakat), dvs Smältande Ögonblick (från England). Bara att plocka bort ägget och bakpulvret t ex. Den här satsen är mindre däremot.

Tillagningen är lite frugalt beskriven: ”Blanda ihop degen…” Jag använder naturligtvis min matberedare och gör så här:

Börja med att sätta ugnen på 175 grader och lägg ett bakplåtspapper på en plåt. Med lite ’skohorn’ brukar jag få plats med alla kakorna. De ska vara ganska tjocka. Men lägger man dem för tätt, smälter de ihop. Det är dock inte värre än att man kan bryta isär dem när de svalnat.

Ladda matberedaren med kniven och fyll i
1,5dl Fullkornsvetemjöl Ljust och Milt
½dl rårörsocker
1dl havregryn
och blanda ihop med pulsknappen.

Ta fram 150g smör ur kylskåpet, normalsaltat går bra, och dela i ganska stora kuber som läggs i matberedaren. Kör på högsta läget tills det börjar se smuligt ut.
Tillsätt ytterligare 1dl havregryn som pulsas ner försiktigt.

1 matsked iskallt vatten hälls igenom matarröret på högsta hastighet. Stoppa så fort det ser ut att ha blandats. Degen ska fortfarande vara smulig.

Töm bunken på mjölad arbetsbänk eller stor skärbräda (jag har en av glas som är lätt att skölja av) och dela degen i två delar. Kläm ihop varje del till en rulle som skärs i fingertjocka skivor. Forma till kakor som läggs på bakpapperet och trycks till med en gaffel.

Grädda i 175 grader mitt i ugnen i 15 min.
Låt svalna på galler och förvara i tillsluten burk i torrskåp.

HAVREGRYN är som sagt lugnande och stärkande, dämpar stress eftersom de har lång mättnadskänsla och håller därför blodtrycket på en jämn nivå. Dessutom finns folsyra som bygger upp serotoninet i hjärnan, så att vi lättare kan säja nej till oss själva, när vi blir småsugna på något. Kisel, järn, magnesium, selen, zink, B1, B2 och B3 finns också. Så de här kakorna kan man gott unna sej.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?