söndag, april 04, 2010

 

POTATISGRATÄNG MED JORDÄRTSKOCKA

Varje människa har väl sitt eget recept på potatisgratäng? Det finns ju mängder med varianter! Men pröva nästa gång att lägga in ett lager tunt skivad jordärtskocka nästa gång. Det smakar utmärkt! Men var försiktig med andra kryddor.

Jag väljer min mindre eldfasta glasform och häller en bottenskyla Valio-grädde (gärna Visp-) som jag låter glida runt kanterna också, så formen blir smord.
Sen strör jag i Rosmarinsalt (Falksalt). Ingenting annat.
Ett lager potatis och därefter
ett par avlånga jordärtskockor, tunt skivade. Över dem strör jag Citronsalt (Falksalt).

Därefter fyller jag på med skivad potatis, lite rosmarinsalt, droppar över grädde då och då. Överst ringlar jag flytande margarin (Carlshamn) och strör oskalat sesamfrö.

In i ugnen i 225 grader. Sänk till 200 grader och låt stå en timme.
Känn med sticka att allt är genomgräddat och låt svalna innan servering.
Urgott!
Och jag som inte tål grönsaker behöver inte bekymra mej om det. Jordärtskockorna räcker bra.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?