söndag, april 04, 2010

 

UGNSBAKAD LAXSIDA

Nu till påsken hade både Konsum och Hemköp extrapris på färsk laxsida. De var på dryga kilot och upp till 1½kg. Eftersom vi skulle bli flera i påsk, tyckte jag en större bit kunde passa bra. Ugnsstekt lax kan man äta både varm och kall. Att laga till hela sidan på en gång skulle spara en hel del arbete.

Ett recept jag särskilt hade i tankarna var Anna Bergenströms ”Halldins lax” (ANNAS MAT s 119). Jag hade särskild tur på snabbköpet – färsk dill fanns i stora knippor. Härligt!

Nu ska det ju vara majonnäs till Halldins lax. Det är inget för en IBS-are. Alldeles för fett och för mycket syra! Men kanske jag kunde ta laktosfri crème fraiche? Egenheten med det här receptet är att majonnäsen dvs crème fraichen ska bredas ovanpå den klippta dillen. Lite knepigt…

Så här gjorde jag:
Ugnen på 225 grader och gallret i mitten.
Största rostfria fatet till laxsidan, lite rapsolja i botten.

För att få den önskade syran, tog jag och droppade citronsaft över fisken.
Därefter strödde jag över Maldonsalt, generöst.
Sen klippte jag rejält med dill så hela sidan blev täckt. Jag klappade in dillen ordentligt. Den fäste bra i citronsaften.

Nu skulle crème fraichen på och bres ut. Hur skulle det gå?
Jag tog min slickepott och grävde ur bägaren. Klickarna, matskedsstora, lade jag ut i en rad efter varann på högsta delen av sidan. Därefter bredde jag ut åt sidorna med slickepotten. Det gick riktigt bra – ända till slutet. Där var det nog lite för platt för att lyckas.

Sen in i ugnen i 25 min. För säkerhets skull provade jag med sticka när det skulle vara klart – och det var det!

Servering:
För att dela upp laxsidan tog jag en tårtspade och skar från sida till sida tvärs över. Stekspade kan man också använda. Sen lirkade jag loss köttet och lyfte bort det, som man flyttar en tårtbit (med lite hjälp av en gaffel). En del av skinnet kan följa med på undersidan, men går lätt att peta bort när man kommer så långt på tallriken.
Selleripotatismos smakade alldeles utmärkt! I synnerhet som jag pressade lite av den färska citronen i kokvattnet.
Till drack vi Jacob’s Creek 2008 nr 7496, svalt.
Min dotter tog strimlad romansallad till, medan jag nöjde mej med sellerin i potatismoset.

Rester:
Nästa dag stekte jag tunnpannkakor till mej och dottern, strök crème fraiche över dem, la ut lite av laxen, klippte dill och strödde över lite riven ost. Rullade ihop och gratinerade i 210 grader i 8 min. Blev jättegott!

Min man skulle iväg tidigare och tog resten av potatismoset i en liten form med bitar av laxen ovanpå och riven ost strödd över.

Gången därpå tog vi laxen kall till varm potatisgratäng med jordärtskocka (se ’Potatis’).

Till laxsmörgås med laktosfri crème fraiche (majonnäs för vanligt folk) på fullkornsråg (Fazer Balansbröd Fibertoast – lätt rostat) går det utmärkt att plocka från stjärtbiten och lägga över. Gärna på bädd av finklippt dill och några hårdkokta äggklyftor.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?