söndag, december 19, 2010

 

MIN CHOKLADKAKA

Inspirationen kommer från ett TV-program om Willy Wonkys Chokladfabrik, han som har en cacaoplantage i Venezuela. Serien gick i höstas. Han hade ett suveränt sätt att baka chokladkaka som jag fann helt oemotståndligt!

Ägg och socker körde han i matberedaren. Chokladen smälte han i smör i en kastrull och, engelsman som han är, rörde ner mald sötmandel som kan köpas i påsar i England (men inte här – till min stora sorg). Jag lyckades aldrig se reprisen på just det avsnittet men recept på chokladkakor har jag sen tidigare. Lite mer omständliga i tillagningen däremot…

Således:
Sätt ugnen på 200 grader och gallret i nedre delen.
Smörj en ordinär hel pajform (med sluttande kant) och strö i mandelspån (Eldorado är billigast) så de täcker större delen av ytan. På det sättet behöver man inte plocka med bakplåtspapper! Kakan lossnar utan problem.

Sätt en medelstor kastrull på lägsta värme och smält ner 75-100 g smör, naturligtvis Valios laktosfria.
Tycker man detta blir för fett (eller man har för lite smör hemma), ta 50g Valio smör och en kvarts dl Valio Matgrädde. Blanda noga när smöret smält.
Bryt 100g mörk choklad, minst 70%, Hemköps är mest prisvärd, och släpp ner i det smälta smöret. Rör om och dra av från plattan så fort chokladen smält.
Här kan man välja någon smaksättning:
En struken matsked (eller två) av någon god marmelad. Jag föredrar det danska märket Den Gamle Fabrik som har både Körsbär och Svarta Vinbär. Här valde jag den senare.
eller
Nån tesked flytande honung. Lyfter kakaosmaken suveränt.
Smaksättningen ska inte dominera utan bara bryta chokladens dominans.

Ladda matberedaren med kniven.
Häll ner en knapp dl rårörsocker genom matarröret på högsta hastighet så det finfördelas.
Knäck i 3 ägg och låt gå på högsta hastighet medan du fortsätter med chokladblandningen.

Mät upp 2½ dl Fullkornsvetemjöl Ljus & Milt eller Kärn Vetemjöl med Fullkorn. Tillsätt en tesked bakpulver som blandas väl med mjölet.
Rör ner lite i taget i chokladsmeten (medan matberedaren går på högvarv).

Sen rör man ner äggsmeten på samma sätt. Jag använder gärna en lattesked. Äggvispet blir inte fluffigt som med elvisp, men det är inte nödvändigt i det här fallet.

Töm ut den ganska tjocka smeten mitt i formen över mandelspånen och bred med slickepotten från mitten och utåt. Forma försiktigt mot kanterna så att smeten inte flyttar på sej.

Sätt in i ugnen och grädda i 15 min tills kakan släpper från kanterna. Ev pröva med sticka om du är osäker. Låt svalna på galler och stjälp sedan upp på kak- eller tårtfat. Mandelspånen ger ett dekorativt mönster åt den mörka kakan. Någon annan dekoration behövs inte.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?