lördag, februari 25, 2012

 

WILLY WONKYS CHOKLADKAKA

Äntligen har det kommit! Ekologiskt Mandelmjöl! Finns på Hälsokosten i två förpackningar, 200g och 1kg. Information kan fås från Nyform i Sverige AB tfn 08-570 360 50 eller www.nyform.se. Rekommenderas till bröd, pann-kakor och våfflor. Naturligtvis går det bra också till mjuka kakor.

Klart jag måste pröva så snart det gick. Jag valde den lilla förpackningen på 200g. Billigt är det ju inte. Men vilket resultat! Saftigt fin chokladkaka! Går inte att jämföra med vanliga sockerkakstyper.

Den här gången tog jag en gammal brödform att grädda i, så kakan blev avlång och kunde skäras i skivor. Jag smorde som vanligt och strödde med mandelspån (Eldorado).

Ugnen på 175 grader och gallret lite nedanför mitten.

100g Valio smör får smälta på svag värme.
100g mörk choklad Garant (Hemköp) bryts i och får smälta.
2 tsk honung rörs ner.
3 dl mandelmjöl rörs ner i omgångar.

2 stora ägg mixas med
1 knapp dl rårörsocker
och rörs ner i omgångar.

Häll smeten i formen och grädda i 30 min. Känn med sticka att kakan är torr. Låt svalna på galler. Om man vänder formen uppochner faller kakan ur, när allt svalnar.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?