tisdag, april 03, 2012

 

SKALDJURSCRÊPES

COOP har ju kräftstjärtar och räkor i lag till extrapris ibland. Jag väljer gärna att köpa då. Hittills har jag tyckt det är synd att kasta den smakrika lagen och nu gör jag så här – jag använder lagen till pannkaksmeten! Det går alldeles utmärkt. Dessutom är jag ägare till en gammal pannkaks-lagg i gjutjärn med extra låg kant. Titta efter en sådan på loppisar t ex.

Sätt laggen på värmning. Gjutjärn kräver högsta värme.

Recept för 4 tunnpannkakor:
Två ägg knäcks och vispas med
kräftspadet. Man häller av i ett kvartslitermått och tillsätter tillräckligt med riktigt kallt vatten så man får 2dl. Spara en del till slutet.
1dl Fullkornsvetemjöl Ljust & Milt vispas ner. Tillsätt resten av spadet när smeten börjar bli tjock.
OBS! Inget salt! Spadet är tillräckligt.
Tillsätt flytande margarin i laggen och börja steka så fort det fräser.
OBS! Vispa ordentligt innan smeten hälls i. Mjölet sjunker gärna till botten.

Fyllning:
½ burk (1dl) laktosfri crème fraiche blandas med
ett par matskedar Valio matlagningsgrädde (Gul) till lite mer flytande konsistens. Tyvärr har Valio tvingats sluta med sin Smetana, som var så GOOD!
Klipp ner någon kryddört du tycker om. Jag har en flerårig basilika ”Magic Mountin” som jag tar in från balkongen varje höst. Nedre delen av stammen är numera tumstjock och förvedad. Naturligtvis klipper jag basilika – året runt!

Servering:
De här pannkakorna ska helst ätas varma. Är man bara två, steker man och äter vartefter. Det blir lite jäktigt – men mycket gott!
Bred crème fraichen över pannkakan (inte för tjockt). Lägg ut lite kräftstjärtar, ganska glest och klicka lite stenbitsrom här och där. Svart eller röd spelar ingen roll (den köper jag också till nedsatt pris).
Rulla ihop och njut!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?