lördag, maj 25, 2013

 

NYA MERSMAK (COOP)


COOP:s senaste medlemsnummer innehåller en inspirerande matresa på sydvästra Cypern (s 54f). Annars är inte de här tidningarna så upplyftande för oss IBS:are. Det är väldigt mycket grönsaker som man djupt saknar att man inte kan äta. Men KRYDDOR däremot går att använda – vissa med måtta. De får inte vara för starka!
Vad jag uppskattar i det här reportaget är att t ex bladpersilja lyfts fram. Den är mer aromatisk än den vanliga krusiga. Även stjälkarna är bra som kryddsättare i olika kokspad. Spiskummin är trevligt till fläskkött och exotisk kycklinggryta, i sparsam mängd eftersom den är så dominerande. Gräslök är också populärt på Cypern men där har jag märkt att den är gasbildande. Bladpersilja är betydligt skonsammare.

Att man kan ha muskot i béchamelsås (vitsås) har jag inte tänkt på. Receptet på den cypriska varianten av lasagne har det (s 58). Det låter inspirerande men tomater, lök (suck – som är så gott!) och vitlöksklyftor får man ju ta bort. Möjligen kan man använda tomatpuré på tub – men försiktigt. Man kan också pröva att steka lök och vitlök, men lyfta bort dem innan köttfärsen läggs i, så man får med lite av smaken. För min del har jag märkt att små mängder rostad lök går bra (Eldorado, finns både i burk och stor påse).

Så med lite ändringar och anpassningar kan man få till en annorlunda lasagne. Nyheter i köket är alltid trevligt!
Men snart är det dags att sätta ut persilja i balkonglådan! Jag tar den släta i liten kruka och delar upp. Förra sommaren fick jag en fin skörd som jag torkade vart efter i ugnen. Detaljer kommer senare.

Etiketter:


Comments:
Hej Maia
Jag skulle vilja veta var på Cypern du varit. Vi är nämligen ett gäng svenskor som bott många år på ön och nästan aldrig stött på gräslök. Vi bodde i områden runt Larnaca,i staden eller i olika byar runt om den delen av ön. Skulle vara roligt att höra, då vi tagit en diskussion om just detta pga en matartikel/recept i Coops medlemstidning
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?