tisdag, juni 24, 2014

 

LAKTOSINTOLERANS och IBS

Ibland kan det bli för mycket av det goda - chokladpraliner till exempel. Även om jag tagit en kapsel laktasenzym Lactrase (finns på apoteket) för säkerhets skull kanske det inte har hjälpt. Tyvärr går det inte att få på recept längre, åtminstone inte inom Dalarnas landsting. När skadan är skedd gör jag så här:


Vid toaletten.
Är avföringen inte för lös, så man måste använda handduschen, tar jag
Natusan baby som är våtservetter för bebisar.
De finns på apoteket och är oparfymerade. Mycket smidiga och bekväma.
Efteråt torkar jag med toapapper.
När jag är klar tar jag Ac3, finns också på apoteket, en klick i analöppningen.
Genomskinlig gelé som jag använder regelbundet. Hygieniskt och smidigt.


Sen är det dags för frukost.
Blåbär i tillagad form är en gammal huskur för att få stopp på magen.
På 40- och 50-talen (efterkrigstiden) fanns bara torkade blåbär på apoteken om man var lös i magen.
Friggs Blåbärste är självskrivet (snabbköpet).
Till det en rostad brödskiva (Fiberrost) med
Ekologisk Blåbärssylt (G) från Hemköp. Sylten har marmeladkonsistens och passar utmärkt att lägga på brödet.
Har jag varit mycket lös tar jag och smular över lite
Kokoschips (Sellton) som finns på Hälsokosten. Mycket fin kokossmak!
Men inte nog med detta!


Vid diarré går maten för snabbt genom tarmarna på grund av jäsningsprocessen (laktosen) så tarmbakterierna måste kompletteras. Det gör jag genom
LactiPlus, ett kosttillskott just för matsmältningen som också finns på Hälsokosten.
Sen ser jag dagen an med jämnmod.


Naturligtvis får man passa sej för lösande mat, potatis till exempel.
Jag brukar hålla mej till fullkornspasta till middagen.


En liten varning:
Blåbär kan verka mycket stoppande!
Man får äta dem med måtta. Pröva dej fram. Det behöver ju inte bli totalstopp med en gång...

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?