söndag, juli 06, 2014

 

Lammkorv på ICA

Tragiskt nog är det nästan omöjligt att få tag på lammkött här i Rättvik. Åtminstone till rimliga priser. Därför är det med stor belåtenhet jag (min dotter) har upptäckt LAMMKORV på ICA, där vi annars inte brukar handla.
Den har ICA:s märke och stor rubrik: "FÅROST & ROSMARIN - 82% KÖTT".
Innehåller även olivolja samt kryddorna timjan, rosmarin, svartpeppar, dragon och vitlök. En utmärkt smak-kombination. Stoppad i naturskinn från får. Ursprungsländer: Irland och Grekland.


Smaken är alldeles utmärkt! Men korven måste snittas vid stekning och i ändarna kan skinnet vara lite segt. Den passar alltså bäst till stekning och är förmodligen avsedd för sommarens utegrillning. Snittad och skuren i sneda skivor passar den alldeles utmärkt i en fritata, gärna med riven ost och en doft av basilika över. Då tar jag naturligtvis min hemodlade Magic Mountin som övervintrar i fönstret och nu är flera år. Bladknippena torkas i rummet på skuggig plats och smulas direkt ner i kryddburken.


Annars kan man efter snittningen dela varje korv i tre delar och steka upp med lite extra rosmarin och timjan. Servera till fullkornspenne med riven parmesan. Min dotter tar färska broccolibuketter till. Broccoli är fettförbrännande!


Som avslutning passar Hemköps GETOST I RULLE från Frankrike. Underbar smak! Den finns i charkuteridisken. En liten bit på Göteborgs Havssaltade kex. Till dricker jag naturligtvis Down Under, mycket prisvärt rödvin.

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?