torsdag, oktober 09, 2014

 

ÄLGFÄRSBIFF


ÅKE P är leverantör av viltprodukter. Jag passar alltid på att lägga upp ett litet förråd i frysen under hösten, eftersom jag slutat äta nötkött. Nötboskap föds upp på sädespellets under fabriksmässiga förhållanden. Därför avstår jag från nötkött. Det innehåller inget Omega 3 EPA som bygger upp cellmembranen i hjärnan, eftersom inga sädesprodukter innehåller Omega 3 EPA. Det gör däremot gröna växter, blad, gräs, barr och annat som älgar, rådjur och annat vilt tuggar i sej. Dessutom är viltkött smakrikt och blir därför drygare i matlagningen.

Älgfärsen är naturligtvis billigare än hela köttbitar. Den kan användas till pannbiff och spaghettisås

Ska man få färsen att hålla ihop måste man inte blanda i ägg. Potatismjöl går minst lika bra och blir billigare. Älgkött är dessutom mycket magert och därför måste man tillsätta fett för att få det saftigare. Jag har använt fläskfärs men man kan också använda grädde eller crème fraiche (Valios naturligtvis). Här kommer receptet.

Vill man dryga ut älgfärsen tar man ¾ dl havregryn och lägger i blöt i ½ dl vatten under 10 min.

2 teskedar Maldonsalt,
2 teskedar torkad timjan blandas med
3 matskedar potatismjöl i en skål. OBS skillnaden i måttstorlek!
Har man libsticka går det bra att tillsätta en tesked av den också.

Arbeta in blandningen i
250 g fläskfärs tillsammans med de uppblötta havregrynen.
Nu tar man älgfärsen, 500 g, och arbetar in i fläskfärsen lite i taget.
Ca 1 dl crème fraiche (laktosfri) arbetas in på samma sätt tills smeten blir tillräckligt smidig tillsammans med ca 2 dl vatten.

Sätt en stekpanna på spisen och lägg i smör (Valio mjölkfritt).

Provstek en liten klick och kolla sältan.
Forma biffar och lägg på en skärbräda. Platta till ordentligt! Köttet drar ihop sej under stekningen. Stek 3-4 min på var sida (beroende på hur tjocka biffarna är).

Servering:
Gärna med hasselbackspotatis.
Sätt ugnen på 225 grader.
Jag tar gärna mjölig potatis till ugnsbakning. Skala, lägg i en träslev och skiva tunt men inte helt igenom. Träsleven stoppar kniven när man skär.
Lägg i en smord ugnsform.
Häll över flytande margarin, mjölkfritt, salta och strö över dragon försiktigt. Sätt in i mitten av ugnen ca ½ timme.

Riv lite lagrad ost och strö över potatisen.
Låt stå 15 min till. (Här kan man ställa in kalla biffar i en form om man har kvar.)

Naturligtvis kan man servera med bakpotatis. Då får den baka medan man gör iordning älgfärsbiffarna.
Ett gott rödvin serveras till. Jag föredrar Brolio.

 

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?