onsdag, september 13, 2006

 

Savoykål

Krusiga ljusgröna huvuden som framför allt dyker upp mot slutet av sommaren. Lättare att skala av bladen på än vanlig vitkål och mildare i smaken. De yttersta mörkare bladen blir gärna sega i tillagningen och kan därför kastas. Den tjocka bladnerven får man skära bort eller dela ner, så den blir tunnare.

ICA-Kuriren har kommit med ett par trevliga recept nyligen (www.icakuriren.se) med savoykål. Jag blev särskilt glad över färs- och svampdolmar som jag genast prövade. Jag använder naturligtvis inte köttfärs, eftersom uppfödningen med sädespellets gör att nötköttet förlorar sitt innehåll av omega 3-fetter. Hellre tar jag lammfärs, eftersom får betar fritt och får i sej de förstadier till omega 3 som finns i gräs och blad. Den här gången tog jag kycklingfärs, då den är rik på tryptofan och därför inte påverkas av utfodringen. Se tidigare inlägg om tryptofan.

Eftersom vi bara är två i mitt hushåll blir det savoykål över. Då passar det bra att koka 'hjärtat' i klyftor eller halvor till receptet med rökt laxmousse (fortfarande ICA-Kuriren) i stället för den vitkål som rekommenderas där.

En bra vardagsrätt, där man grovhackar savoykålen och fräser med bacon och skinka och sen brässerar i buljong tillsammans med gröna ärtor, hittar man i Jamie Oliver: DEN NAKNA KOCKEN (Albert Bonniers förlag 2001) på s 145.

Ett annat bra förslag är kålmix, också ett recept från ICA-Kuriren, men då vill det till att man har rödkål också. Man fräser sorterna strimlade var för sej och serverar. Färglatt och gott.

Etiketter:


Comments:
Hej!
Trevlig blog, blir riktigt peppad när jag läser den... bor just nu inneboende och får då inte de bästa matvanorna... något som jag hoppas kunna ändra på när jag flyttar till eget boende igen och får fylla kylen själv!
f.o.m nu är jag iaf stamgäst på din blog!
Mvh
/Ia (telefonförsäljerskan :) )
 
Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?