fredag, juli 20, 2007

 

Fräscha rädisor och annat grönt

Det är svårt med rädisor, när man är ensam i hushållet om att äta dem. Alldeles för snart börjar de skrumpna. Visst kan man ta bort blasten och lägga dem i en skål vatten, men jag tycker ändå att de tappar sin fräschör efter ett tag och blir beska. Det är ju det där friskt knapriga jag vill ha!
Ett tag lät jag knippan ligga kvar i prasselpåsen jag köpt den i utan att ta av blasten. Det höll rädisorna fräscha rätt länge i kylskåpets svaldel. Men glömde jag bort dem - då började blasten ruttna, så klart, och det luktade apa i hela kylskåpet! Inget vidare. Hur välja mellan två lika onda saker? Låta bli att köpa rädisor?
Så byggde vår Konsumbutik om sin grönsakshylla till något som liknade den styckade köttdisken: hyllor från golv till tak och betydligt svalare temperatur. Det skulle hålla grönsakerna fräscha längre. Dessutom såg jag ett program på Discovery om KEMI I KÖKET, där den pigga kocken med olika experiment och animeringar på ett övertygande sätt visade att GRÖNSAKER FÖRVARAS BÄST I +4 GRADER! Det håller de gröna cellväggarna spänstiga och luften, som gör att cellens innehåll börjar ruttna, kommer inte in i cellen. Jag tänkte på förändringen i snabbköpet och bestämde mej för att göra likadant!

Först flyttade jag upp prasselpåsen med rädisknippan till den övre kallare delen i kylskåpet. Den höll sej mycket bra! Rädisorna höll sej knapriga och fräscha. Blasten höll sej också. Kanske man skulle flytta upp mera grönt? Isbergssallad självfallet, men också romansallad i den plastpåse den köpts i. Resultatet blev överraskande. Det gick alldeles utmärkt! Den höll sej krispig och fin länge och räckte till många smörgåsar, innan jag skar ner 'hjärtat' i en sallad.
Fler grönsaker fick flytta upp. Grön sparris, salladslök, en delad galiamelon (jag brukar ofta glömma ena halvan som snart börjar ruttna), aubergine, squash, morötter med blasten kvar, färsk knipplök och framför allt champinjoner, alla sorter. De ska förvaras kallt, gärna i papperspåse. Bär som inte skulle användas meddetsamma som körsbär fick också hamna i den kallare övre delen av kylskåpet.

Nu har jag bara vitkålen kvar i svaldelen, eftersom den ändå håller sej bra. Potatisen ska naturligtvis också ligga där, eftersom den är så känslig för kyla. Gurkan likaså.
Däremot ska man låta tomater och lök ligga framme i köket. Löken för att den måste ligga torrt, annars börjar den ruttna och tomaterna för att de smakar bäst rumsvarma. Färsk frukt hamnar naturligtvis i fruktskålen tillsammans med omogen avocado. Jordgubbar betraktar jag som extrem färskvara och ska ätas upp så fort som möjligt, helst rumsvarma utan att sköljas!

Numera har jag en kylskåpstermometer, där 'sval' och 'kyl' är särskilt markerade, som får ligga så nära kylelementet som möjligt längst in mot väggen. Där kollar jag regelbundet vilken temperatur det är i kylskåpet och justerar inställningen därefter. Mellan +4 och +7 ska det vara, inte högre eller lägre! Jag kollar ofta för säkerhets skull. Man vet ju aldrig med det väder vi har i dag! Ibland börjar rötmånaden i juni, ibland dröjer den ända till in i augusti.
Termometern flyttade jag till sin nya plats, när jag sänkte kylan på en höft, vi hade en kort värmeperiod, och romansalladen fick genomskinliga blad! Den FRÖS! Nu slipper jag såna överraskningar och jag hinner knapra slut på mina grönsaker i lugn och ro utan att kylskåpet fylls med ruttna odörer!

Etiketter:


Comments: Skicka en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?